Szkoła Podstawowa
im. Henryka Sienkiewicza w Rzgowie

Z wizytą u pana Sienkiewicza na Ziemi Świętokrzyskiej

8 maja 2024,

Lepiej jest zawsze podróżować niż siedzieć kamieniem na miejscu. Ten fragment z Listów do Ameryki  Henryka Sienkiewicza stał się inspiracją do odwiedzenia Ziemi Świętokrzyskiej. Wyprawa do magicznego miejsca, gdzie pogaństwo styka się z chrześcijaństwem, odbyła się w dniach 6. – 7. 05. 2024 roku i wzięło w niej udział 41 uczniów z klas IV – VII pod opieką p. Alicji Górki, p. Stanisława Górki, p. Lidii Miedzińskiej i p. Jolanty Pawlaczyk. Pierwszego, bardzo intensywnego dnia zaczęliśmy nasze zwiedzanie od wizyty w Kadzielni, jednego z najmniejszych rezerwatów przyrody w Polsce, zajmującego zaledwie 0,6 ha. To właśnie tam uczestniczyliśmy w  warsztatach o nietoperzach oraz odbyliśmy spacer po jaskini. Potem, wraz z przewodnikiem, zdobyliśmy jeden z bardziej znanych górskich szczytów  w Polsce – Święty Krzyż. Jego nazwa pochodzi od relikwii drzewa Krzyża Świętego przechowywanych w kościele. W klasztorze mieści się również Muzeum Przyrodniczo - Leśne Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Wzniesienie  znane jest również pod nazwą Łysa Góra. Dawniej to, zanim postawiono tam opactwo, było to miejsce, w którym przeprowadzano pogańskie obrzędy, tam miały miejsce sabaty czarownic. Po wizycie w zakonie misjonarzy oblatów udaliśmy się do hotelu na zasłużony odpoczynek.

Drugiego dnia poznawanie pięknego rejonu świętokrzyskiego rozpoczęliśmy od Zagańska, czyli wsi, w któryej rośnie najsłynniejsze drzewo w Polsce - dąb Bartek - nazywany królem Puszczy Świętokrzyskiej. Potem udaliśmy się do Oblęgorka, miejsca, nam, jako uczniom i nauczycielom Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Rzgowie, szczególnie drogie sercu. Podobnie jak samego pisarza, który w jednym z listów napisał:  Oblęgorek oczarował mnie zupełnie, i nas dworek wraz z otoczeniem urzekł  swoim pięknem. Po wizycie w muzeum udaliśmy się na pyszny obiad do Sienkiewiczówki.

I to był ostatni akcent naszej podróży po Ziemi Świętokrzyskiej. Podczas tej majowej eskapady nie tylko mile  spędziliśmy czas, ale przede wszystkim wiele zobaczyliśmy i wiele  się nauczyliśmy,

1000001062

Mapa dojazdu

Partnerzy

ogo-ministerstwa-edukacji-i-nauki

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.